Kā sagatavoties attālinātai ārsta konsultācijai?
Mūsdienās arvien pieprasītākas kļūst attālinātās ārstu konsultācijas. Attālinātām konsultācijām ir virkne priekšrocību, tostarp, iespēja konsultēties ar savu ārstu sev ērtā laikā un vietā, tiek ietaupītas izmaksas un laiks, kas jāpavada ceļā, nav inficēšanās riski (īpaši pandēmijas vai epidēmijas laikā), tā ir iespēja ērti nosūtīt visu informāciju par savu veselību digitālā formātā, turklāt nereti ārstiem ir iespēja konsultēt pacientu ātrāk, nekā šāda konsultācija būtu iespējama klātienē.
Šobrīd Latvijā šādus pakalpojumus piedāvā gan videokonsultāciju iespējām piemērotas platformas, kā piemēram, www.medon.lv vai www.doconline.lv, gan arī atsevišķas slimnīcas un veselības centri. Lai attālinātā konsultācija noritētu veiksmīgi, kā arī lai konsultācijai atvēlētais laiks tiktu izmantots racionāli, svarīgi tai rūpīgi sagatavoties. Tāpēc esam apkopojuši ārstu, veselības aprūpes ekspertu ieteikumus un pacientu pieredzi, lai attālinātā konsultācija noritētu veiksmīgi un pilnvērtīgi.
Lai sagatavotos video konsultācijai ar ārstu, iepazīstieties ar šiem padomiem!
Visu pierakstiet:
- Reģistrējoties attālinātajai konsultācijai svarīgi norādīt precīzu informāciju par jums (e-pasts, telefons u.c.), lai speciālists vai konsultāciju platformas pārstāvis nepieciešamības gadījumā var ar jums sazināties.
- Jau pirms konsultācijas sagatavojiet sarakstu ar medikamentiem, kurus jūs pašreiz lietojiet vai esat lietojis pēdējā laikā (lūdzu fiksējiet precīzas devas, nosaukumus, lietošanas biežumu, pierakstiet medikamentus, kurus lietojat ne tikai konkrētas diagnozes ārstēšanai, bet arī citu blakus slimību ārstēšanā).
- Lai steigā neaizmirstu, pierakstiet visus simptomus, jautājumus vai bažas, ko vēlaties apspriest tikšanās laikā (pierakstiet arī novēroto simptomu izpausmes un biežumu, piemēram, vai sāpes parādās no rīta, cik ilgi noris utml.). Nereti ārsts var lūgt jums jau pirms tikšanās atsūtīt savas slimības/simptomu aprakstu, tādējādi viņam būs iespēja iepazīties ar jūsu sniegto informāciju vēl pirms konsultācijas un ietaupīt laiku.
- Ja ārsts pirms konsultācijas ir jautājis kādu papildus informāciju, kā piemēram, jūsu temperatūru, svaru vai asinsspiedienu, lūdzu pierakstiet arī to – sarunas laikā vai uztraukumā var piemirsties (atsevišķus rādītājus, kā piemēram, asinsspiedienu, ir svarīgi piefiksēt ilgākā laika posmām, izmērot asinsspiedienu no rīta un vakarā miera stāvoklī nedēļas garumā)
- Sagatavojiet un nosūtiet konsultējošam ārstam visus nepieciešamos izmeklējumus (asins analīzes, rentgena uzņēmumus u.c.). Jo plašāka būs jūsu norādītā informācija par savu veselības stāvokli, jo labāk speciālists spēs izprast situāciju, padarot jūsu sarunu pilnvērtīgāku. Vienkāršākais veids, kā pārvērst izdrukātus materiālus digitālās versijās ir tos nofotografēt ar tālruni vai noskanēt.
- Glabājiet pierakstus tuvumā, lai konsultācijas laikā varat izmantot un veikt papildus piezīmes.
Nepieciešamās tehnoloģijas
Pirms konsultācijas noskaidrojiet visas palīgtehnoloģijas vai programmas, kas jums var būt nepieciešamas, lai piedalītos konsultācijā. Videokonsultācijai parasti nepieciešams dators, planšetdators vai mobilais tālrunis, kā arī interneta pieslēgums. Ja ir kādas problēmas ar tehnoloģijām, lūdziet padomu vai palīdzību savam ģimenes loceklim, kurš nepieciešamības gadījumā arī var piedalīties attālinātajā konsultācijā.
Noteikti pārskatiet visus e-pasta ziņojumus, īsziņas vai citu saziņu no ārsta konsultatīvās platformas/iestādes, kas pēc reģistrācijas vizītei var nosūtīt papildus informāciju par gaidāmo tikšanos un to, kā izmantot attiecīgās konsultāciju platformas tehnoloģijas.
Svarīgi tehniski ieteikumi pirms konsultācijas:
- Samaziniet fona troksni. Tas var būt sarežģīti, ja mājā ir daudz cilvēku! Mēģiniet atrast bērniem klusu nodarbi atsevišķā telpā un/vai palūdziet citiem pieaugušajiem runāt klusāk, ja iespējams.
- Aizveriet citas datorprogrammas. Dažas programmas tālrunī, planšetdatorā vai datorā var palēlināt interneta ātrumu un sakaru kvalitāti.
- Izvēlieties vietu ar daudz gaismu vai izmantojiet papildus lampu apgaismojumam.
- Pārliecinieties, vai kamera ir stabila. Novietojiet savu datoru vai klēpjdatoru uz plakanas virsmas, vislabāk novietojiet tālruni vai planšetdatoru uz rakstāmgalda vai galda.
- Iekārtojies ērti. Velciet mugurā vieglu un ērtu apģērbu gadījumam, ja ārsts lūgs jums parādīt ādas daļu vai citu ķermeņa zonu (tad, ja tas ir nepieciešams konsultācijas nodrošināšanai).
- Koncentrējieties uz tikšanos: padariet savu virtuālo konsultāciju par prioritāti. Centieties izvairīties no ēšanas vai dzeršanas tikšanās laikā, izvairieties no dažādiem traucējošiem notikumiem, piemēram, mājas darbu veikšanas.
- Nekavējiet vizītes sākumu – līdzīgi kā klātienes konsultācijā, arī attālinātā konsultācijā ārsts ir ieplānojis jūsu vizītei konkrētu laiku un, iespējams, pēc jums jau gaida nākošais pacients.
Patiesas informācijas sniegšana
Lai ārsts varētu jums sniegt iespējami precīzus ieteikumus, svarīgi ārstam teikt patiesību par jūsu veselības stāvokli, kā arī atbildēt arī uz jautājumiem par dzīvesveida ieradumiem, problēmām utml. Ja raizējaties par privātumu, informējiet par to pakalpojuma pirms konsultācijas vai pat tikšanās sākumā.
Konsultācijas ietvaros var uzdot jautājumus par: alkohola lietošanu, smēķēšanu, narkotiku lietošanu, vardarbību ģimenē, iepriekšējām operācijām un hospitalizācijām, hormonu lietošanu, zālēm un uztura bagātinātājiem utml.
Pēc jūsu tikšanās
Parasti attālinātā konsultācija nebeidzas ar atslēgšanos no videosarunas, parasti tiek nosūtīts vizītes apkopojums, iespējams arī saņemt papildus ieteikumus (piemēram, par medikamentiem, turpmākiem izmeklējumiem utml.). Ja Jums ir vēl kādi jautājumi par sniegto konsultuāciju vai palikušas neskaidrības, sazinieties ar pakalpojuma nodrošinātāju, nosūtot e-pastu vai zvanot un norādīto kontakttālruni.
Sniedziet atsauksmes un ieteikumus! Dalieties gan ar savu labo pieredzi, gan iespējamiem uzlabojumiem – attālinātās konsultācijas ir salīdzinoši jauns pakalpojums, tāpēc ir svarīgi zināt , kā pēc iespējas uzlabot un pilnveidot pakalpojumu un pacientu pieredzi.
Maksa par attālināto konsultāciju
Pirms pieteikšanās pie attālināto konsultāciju sniedzēja, noskaidrojiet, kādas ir izmaksas un konsultācijas ilgums – vai tas ir valsts apmaksāts pakalpojums vai privāts pakalpojums. Daudzas attālinātās konsultācijas šobrīd sedz arī veselības apdrošināšana. Sazinieties ar savu apdrošināšanas kompāniju, lai uzzinātu, vai jūsu polise sedz šādu pakalpojumu. Ņemot vērā to, ka konsultācijas noris attālināti, tad lielākoties arī apmaksa par pakalpojumu notiek attālināti, izmantojot bankas karti vai internetbanku.
Kā rīkoties, ja rodas problēmas ar tehnoloģijām
Zemāk apkopoti padomi un ieteikumi, ko varat izmantot, ja rodas problēmas ar pieteikšanos attālinātajai konsultācijai vai ja tikšanās laikā rodas problēmas ar tehnoloģijām:
- Restartējiet datoru vai ierīci.
- Pārliecinieties, vai ierīce ir pievienota un uzlādēta.
- Pārbaudiet, vai interneta savienojums darbojas un ir pietiekami spēcīgs, lai strādātu ar konsultāciju platformu.
- Aizveriet visas pārējās datorprogrammas.
- Atjauniniet savu interneta pārlūkprogrammu.
- Mēģiniet izveidot savienojumu ar citu ierīci.
- Pārbaudiet savu e-pastu vai zvaniet konsultāciju platformas pārstāvim, lai sazinātos ar kādu, kas var sniegt palīdzību.
Ieteikumus apkopojusi un izstrādājusi biedrība “ParSirdi.lv”. Par ieteikumu izmantošanu, lūgums sazināties, rakstot uz e-pastu: info@parsirdi.lv